onsdag 17 februari 2010

Ett hopkok av många bra ideér

TACK Gullrumpor! Ja det är precis vad ni är och jag är övertygad om att era behinds skulle passa alldeles utmärkt i de där sjukhusrockarna. Tack för alla era synpynkter och förslag, det har verkligen hjälpt mig! Majoriteten av er tyckte såklart att tegelväggen skulle vara kvar, vilket jag misstänkte och det svåra blir ju bara att knyta ihop säcken så det inte blir rörigt.

Därför tänkte jag visa er ett ALTERNATIV 3 som är ett hopkop av några av era tankar samt lite egna idéer...

I alternativ 3 får tegelväggen vara kvar, men den binds ihop av kaklet. Under teglet över bänkskivan sätter vi 2 rader med kakel. Eftersom tegelväggen är insjunken ca 5 cm mot övriga vägg så gör vi som en liten ram runt den så i nederkant blir det som en smal liten hylla. Vi sätter även extra belysning övanför tegelväggen så att vi kan punktbelysa den som ett smycke i köket. På väggen borta vid dörren köper jag en gammal charmig dörr med samma mått som dörrhålet och lutar mot väggen, bakom och över den blir det bara vitmålat så att man inte känner att det är för många material på samma vägg. (På denna vägg är det ju heller inte originalråspont under)

Och ev väljer vi ett handgjort kakel som inte är fasat för att tegelväggen ska få lite mer fokus.Likt detta som Julia har på sin gästtoalett.

Julias bild

Detta kakel liksom det fasade är ju satt i tegelstensmönster så att mönstret går igen i tegelväggen...Vilket föredrar du, det handgjorda eller det fasade?

Vad tror ni om det alternativet då vänner...?

kraaaam
Mia

16 kommentarer:

Emma - white avenue sa...

Superfint! Alternativ är verkligen en toppenblandning av det bästa av två världar! ;) Kaklet på bilden var superfint! Kör på det!

Kramar Emma!

Anonym sa...

Wow, vilka beslut som skall tas.
Jag tycker det låter himla bra så som du skrivit.
Ska du ha nån hylla på tegelväggen och kaklet?
jag tror det kommer bli himla läckert!
ha en underbar onsdag!
Kram Bodil.

nea i det gula huset sa...

Vilken jäkla bra idé du har där! :)
Jag satt och funderade på just den där kanten imorse faktist..men jag kom ju inte på ngt så bra som du förstås! :)
Tror det kommer bli jättefint och snyggt!
Det kaklet är superfint oxå..förstår att ni har MYCKET att fundera på!

Ha det bäst!

Photo by Maria sa...

Jag tycker båda sorternas kakel är snyggt men gillar nog mest det handgorda, lite mer levande..

Kram Mia

Malin - I min trädgård sa...

Hmmm... svårt. Angående kaklet gillar jag det handgjorda bäst. Men jag är inte helt hundra på alternativ 3... gud så svårt. Ska bli så spännande att få se vad ni väljer att göra!

Lycka till Mia!

Kram M

Magdalena Martin sa...

Oj vilka svåra val, förstår er beslutsångest! Gillar alla alternativen , men tror nog att jag fastnade spontant för alternativ 2..

Hehe, den taklampan är ju tyvärr inget budgetalternativ direkt, men om ni skulle välja den kan jag nästan garantera att ni inte kommer att ångra det. Den är fantastiskt snygg! och jag har inte sett någon i den modellen som slår just den. Jag har faktiskt 2st på väg hem till Sverige i nästa vecka, varav den ena redan är såld.

Antikmässan, vad sägs om fredag eftermiddag? :-)
Tjingeling!

Nina`s Lantliga med Pamp sa...

Jaa du... det är inte lätta val du kommer med och förstår att ni själva får svårt när alternativen ser ut som de gör, skratt. Däremot måste jag nog säga att handmade är ju alltid lite extra. Men jag tror oavsett vad ni väljer så blir det toppen!!
Kram, Nina

me and alice sa...

Ett superbra val Mia!!!
Då får du det finaste av bägge delarna. Tycker absolut det handgjorda kaklet! Ursnyggt!
Var finns det? Sånt vill jag ha när vi ska fixa vår köksdel där spisen står...
Kram på dig sötnos!
Susanne

Marits vita skrin sa...

Jag visste väl att du skulle nappa på det kaklet. 100 000 gånger snyggare än ett fasat. Hoppas hoppas att det finns ett billigare alternativ. 6500 kvm går ju liksom inte. Jag vill ju oxå ha sånt kakel i framtiden.

Det här alt. låter ju som det absolut bästa. Gillar iden med en spot ovanför kaklet.

Kram på dig vännen
Marit

Fröken Fräken sa...

Kaaaan du tänka dig! Jag har ett fjärde alternativ! Kan man inte kakla bara en bit upp på väggen, och behålla tegelväggen ovanför? Och göra så att det blir som en liten avsats där kaklet tar slut?
Är jag helt crazy?!

VIT och PASTELL sa...

Jaa, det låter som ett superbra förslag. Det handgjorda kaklet är jättefint men det fasade är lite mer industri och kanske även vitare. Ta hem lite prover så ger det sig säkert.

Kram Mia

Engelska Villan sa...

Hej Mia-darling!!
Ojooj, här hann ajg inte med i svängarna. Men jag är ju för att behålla teglet. Det låter ju som en klockren idé att belysa den! Att inte bevara det vore ju himla synd, kan jag tycka. Passar så jäkla bra in i ert kök.
Jag tycker nog att Julias kakel blir bättre än fasat. Fasat i all ära, men det kan se lite för "nytt" och billigt ut, om man säger så. Det där kaklet du visar här ser mycket exklusivare ut på nåt sätt.
Men jag vet hur du menar med psyket... Jag är nära också. Badrumskaklet (tillsammans med min 4-åring) driver mig snart till vansinne... ;)
Får jag komma o fika hos dig när allt är klart! Så får du bada hos mig *fniss* ;)
A.

Hanna sa...

Halloj, här sitter jag mitt i natta och kan inte sova.
Alternativ nr 3 är GRYMT SNYGGT!!!!
Jag tror det skulle bli såå bra. Hoppas du kommer till nåt bra. Kram på dej

Anonym sa...

Du är ett snille !! :o) Jag tror att alternativ nr 3 blir det ABSOLUT bästa. Då får du med allt utan att det blir rörigt !! Snyggt att ha en liten minihylla vid teglet

Kram Linda

Lillian sa...

Det låter som ett bra nytt alternativ ni hittat. Och jag säger bara: handgjort kakel! Fasat är ju fint också men tror handgjort passar alldeles lysande. ;-)

Anonym sa...

Snälla lägg ut bilder på den lilla barnspisen när du pimpat den. Vill få inspiration ! Tack!