fredag 8 januari 2010

Samma visa varje år

Jag älskar julen. Utom möjligtvis årets variant då förstås. Jag älskar pysslet, dofterna och all mysbelysning. Men nånstans kring trettonhelgen börjar det krypa i mig och jag får panik och vill slänga ut varenda pryl inom loppet av en timme. Jag springer runt som en galning och bara river ner allt pynt och känner en lättnad för varje grej som åker ner i kartongen. Och granen åker ut med huvet först fort som attan på terassen. Varför känner man så egentligen? Sen på med skurhandskarna och skrubba hela huset och inköp av en STOR bukett vita krispiga tulpaner. Aaaaaahhhhh LJUVLIGT!
Det enda lite juliga som fick stanna var mina vita amaryllisar, men de klippte jag ner till snittblommor istället. Kändes lite mer vårigt så.
Champagnekudden har jag fått många frågor om. Den hittar ni här.
Imorgon ska det bli 20 minusgrader här. Gud så vårigt.
Kram på er!
Mia

15 kommentarer:

OlgaA sa...

Hallå där!
Lite av det du beskriver känner jag igen... Men jag börjar med första advent att pynta och plockar bort vid den 7 januari.. Så inte så värst länge har jag pynt framme... Som jag tror vore det ett par veckor längre skulle jag bli som dig :)
Tulpaner ska jag köpa imorgon! ;)
Kram Olg@

fröken knopp sa...

hihi..skönt att höra att det är fler som jag..skrattar..för precis så vart det här med..
o nu när allt är borta så känns det bara så rent!!! o jag bara njuetr..:)

älskar kudden!!

varma kramar elin

Magdalena Martin sa...

Tack söta Mia för att du tipsar :-) och bra att du sa till för den var slut, men nu har jag ändratså att den går att beställa! :-)

Stor kram och en mysig helg!
Magdalena :-)

Livy sa...

Hisann!
Slik er det med meg også! Nå er det kun julegardinene som skal ned, så er det helt julefritt her;)

Ønsker deg en fin fredagskveld! Klem fra Livy

Tess på Tilda och Mamma sa...

Hej Vännen, en bra beskrivning även på mig. Har sprungit runt som en yr höna med alla saker men plockar fram till julen. Blir ett besök i blomsteraffären i morgon hoppas på lite vårlökar men dom kommer nog bara skratta åt mig.
Kram Theres

Design A Cake sa...

Det låter komiskt, jag satsade på blommor o belysning denna jul så jag hade inte mer än två tomtar att yra runt o lägga i lådan :-).

Tulpaner är underbara nu i början av året. Jag undrar när jag kommer äta min första semla, än är jag mätt på sötsaker.

Photo by Maria sa...

Nånstans tror väl hjärnan att det går snabbare till våren om vi river ut all jul tidigt kanske ;-) Min jul kommer att försvinna helt i morron.. Tomtarna har fått flytta upp på vinden men granen, stjärnor, stakar och gardiner finns kvar men är snart ett minne blott..

Ha en bra lördag i kylan..

Kram Mia

Fröken Fräken sa...

Jag har varit ute och skottat balkongen fullt påpälsad. Verkligen jättevårigt det med!... Fast nu har temperaturen sjunkit till -18 och plötsligt känns inte det så kallt alls..?
Nu ska jag riva ned lite hyllor som jag inte är nöjd med!

Useful Art sa...

Haha jag skrev just ett inläggi precis motsatt stil :)

Hoppas ni har en mysig vinterhelg!
Kram /Sara

Ett Vitare Hem sa...

Åh har haft precis samma symtom här och nu är julen över här för denna gång....
Ha en fin kväll!
Kramis/LenaS

Engelska Villan sa...

Hallojsan!
Jag är precis som du, tröttnar på julen nästan direkt efter julafton... UT med allt! Man vill ha vitt och fräscht nu bara.
Dina tazetter är så ljuvliga!! Jag älskar den där bilden där man ser in mot köket. Den är så vacker!!
Kraaam Anna

Pia sa...

Hej Mia!
Kudden - den var en av de första inskaffningarna, när jag började med den "nya" vita lantliga stilen (ny för mig)! Och då hade DU just skaffat dig dem, kuddarna!

Så tack skall du ha, jag tog vara på tipset redan då;)

Kram Pia

ColonialEast sa...

Känner igen det där - när julen är över ska den UT! Men jag börjar nästan alltid redan dan efter annandan :-) Having said that - mina hemska självlysande plasttomtar står fortfarande kvar ute. Det är så himla kallt så jag orkar inte gå ut och bära in dom. God Fortsättning!!!!

lyckebrants lycka sa...

Hejsan!
Vilken trevlig blogg jag hittade här. Vad duktig du är med kameran.
Jag älskar den där servisen från Par Courrier.
Jag har en "finservis" som vi fick i bröllopspresent för 25 år sedan.
Och då var det på 80-talet! En som heter Clair De Lune, den är visserligen vi men man kan ana pärlemor linjer på den. Så jag är också på jakt efetr en ny finservis. Vill gärna ha en i keramik.
Ha det gott!
Rose-Marie Bälinge/Uppsala

Mycket annat & lite betong sa...

Kul att jag hittade din fina blogg.
Hälsningar Agneta