tisdag 5 januari 2010

Dags att välja servis

På förfrågan från våra föräldrar så ska vi välja ut en matservis att börja samla på. Jag vill ha något klassiskt, vackert, enkelt, hållbart och vitt såklart. Har tittat runt lite men tycker det är svårt.
Vad har ni för "finservis" där hemma?

Jag gillar Mateus klassiska serie i vitt kanske med lite kompletteringar med uppläggsningsfat och liknande med den klassiska spetskanten. Men Mateus är ju gjort i keramik och inte porslin vet därför inte riktigt hur hållbart det är...? Tar tacksamt emot tips och förslag på fina serviser.
Denna vackra nedan kommer från Par Courrier men även den i keramik...
Kram!
Mia

13 kommentarer:

OlgaA sa...

Fin service.... Det är ju inte lätt... Just för att det ska ju användas inte bara närmaste två år :)
Jag har Willow från Gustavsberg och Blå Fasan från Gefle... Men jag är ute efter en annan service.. Vitt tänkte jag med, fast med guldkant... Så än så länge har jag ingen jag Vill ha.. ;)
Ha det gott och hoppas att du hittar den du trivs med.
kramar Olg@

LillaSysterLiten sa...

Svårt. Jag har Mateus men det är ju som du säger. Den är väldigt skör. Använder den till vardags och det har ju medfört att det blivit några flisor av här o där.

Annars kommer jag inte på någon serie nu men återkommer om jag kommer på någon.

Må gott

Chatarina sa...

Jag skulle nog satsa på en klassiker som Swedish Grace från Rörstrand. Enkel o tidlös! Tallrikarna du visade var fina men jag tror man tröttnar på dom efter några år.

Engelska Villan sa...

Nej nej, inte Mateus. De blir kantstötta direkt!! Då kan du ha de uppläggningsfaten i så fall.
Swedish grace är ju underbar! Sen gillar jag typ Nobel-servisen, vitt med en enkel guldkant.
Men min favorit är den som vi har: Ostindia från Rörstrand, jag älskar den!! Den började jag samla på i högstadiet. Den har inte tappat en enda flisa.

Nu är jag så nyfiken på ditt nya bord!!! Du måste visa bilder snart!

Kraaaaaaam Anna

Photo by Maria sa...

Åhhh, den servisen gillar jag.. Precis vad jag är ute efter.. Jag har en servis med lila violer.. Skitful, tycker jag.. den har jag tänkt att sälja på loppis och sedan köpa ngt annat.. Nåt i stil med den du visar kanske..

Kram Mia

Ett Vitare Hem sa...

Åh vilken fin servis men trist om den lätt blir kantstött......
Ha en fin dag!
Kramis/LenaS

Anonym sa...

Nobelservisen är jättevacker! Klart snyggast och håller i längden.
Den du visar på bilden är fin men den kommer du nog tröttna på efter några år. Det som håller mest i längden (gäller alla saker)är vitt, enkelt och stilrent (inga krusiduller).
Måste säga att du har ett ljuvligt hem! Följer dina bilder varje gång du lägger ut något och du är en stor inspirationskälla.
Fortsätt och sprid härliga ideér.
// Carolina A

Pia sa...

Ljuvligt vacker, men, men...själ tycker jag varken on keramik eller stengods för attde är tunga, fajans blir lätt kantstött, så jag föredrar porslin. Men den servicen du visar på bild, är nog såå vacker.
Min princip har alltid varit "sköhet går alltid före det praktiska" (om det inte har någon prisskillnad, förstås)!

Pia sa...

...och tillägger: NÄR FÅR VI SE DITT NYA BORD???!!!

Kram Pia

Malin - I min trädgård sa...

Jag halvsamlar på Ostindia. Gillar det klassiska blå-vita. Men sedan är vi inte direkt så mkt för "fin"grejer så vi använder de till vardags också :-).

Kram M

Viveka i Bläckhornet sa...

Har hört att de blir kantstött fort och det är ju inte kul.

Har ingen annan ide´på rak arm

Kram Viveka

sabina sa...

Min favorit är Sundborn från Rörstrand. Jag gillar att det är lite färg i mönstret.. Men smaken är ju olika. Hoppas du hittar nåt du gillar!

Magdalena Martin sa...

Halloj Mia,

Men Amadora serien är i porslin! det står ingenstans att det är keramik??
Jag använder själv kaffemuggarna som vardagsporslin och de går i diskmaskinen stup i ett.
Så om du vill får du gärna ändra den informationen i inlägget ;-)
kram!
Magdalena