torsdag 17 december 2009

One of those days...

Idag var inte den bästa dan på året. Bäbis vaknar 05.55. Då har jag sovit hela 3 1/2 timme. Maken som jobbar shift har redan åkt och ska sen på julfest så jag är själv i ca 20 timmar till. Går upp och gör frukost med snöstorm utanför fönstrena. Måste dock ta mig till shoppingcentret för att köpa julklappar idag. utan bil. Gör frukost. kaffet slut. Bäbis bajsar. Slår ut en skål med 4 åringens pärlor över köksgolvet. Bäbis gillar att stoppa allt i mun. Hindrar bäbis. bäbis arg. sopa pärlor. 4-åring vaknar på fel sida efter att ha sovit för få timmar. Uppe sent och pyssla med mig. Lirkar med pepparkaksmackor. (Mackor utskurna med pepparkaksformar) får ner pepparkaksgubbens lilltå på sin höjd. Spring i trapp sjutton gånger för att välja kläder till oss alla tre tjejer. Bäbis ställer sig upp, släpper taget och ramlar. tårar. 4 åring arg för att hon inte får ta glitterbolero till dagis i -10 grader. Bäbis vill sova efter att ha varit vaken 3 timmar. Får inte sova förrän vi ska gå till dagis, passa tid för utflykt. Bäbis arg. På med underställ och overaller. Bäbis bajsar. Mycket tydligt ansiktsuttryck. Av med overall och blöja. 4-åring trött, hungrig och nu även varm. Uppför trappan ut i snålblåsten. Snö i fejan. Trappan upp till huset 50 trappsteg oskottad. Ner med bäbis i vagn. Bäbis arg, vill inte alls sitta vagn. 4 åring trött orkar inte gå till dagis. Buss går snart. sätter på autopilot och sjunger peppingsånger. Lämnar dagis. Springer till buss med arg bäbis som skulle sovit för en timme sen. Snöstorm. Kommer inte med buss, redan tre vagnar. Nästa buss 20 minuter. kall hand, tappade min vante i spurten. Buss kommer, kommer med inklämd mellan 2 andra vagnar och en fet illaluktande gubbe. Framme. bäbis vaknar efter att sovit sina ord 30 min. Rusar runt svettig och lyckas hitta en hel julklapp. bäbis hungrig, springer till sushistället så jag kan få mat samtidigt. Tar tyvärr inte amex här. En dag till barnbidrag, hallå- klart pengarna är slut såhär i dec. Rusar till Mc Donalds i panik (finns sallader där också;o) går upp med bäbis, av med overall, ner till kassan. Tyvärr tar vi inte amex här. H-E. På med overall, ner med vagn bort till dyra finkrogen med saller för 120 spänn. barnstolar slut. Matar bäbis i famnen och äter dyr räka med andra. På med overall ut i snöstorm. Bäbis tappat mössa. Tillbaks till de sista 5 butikerna och leta. Hittar den blöt i sista butiken. Springer för att hinna köpa viktig julklapp. slutsåld. Tiden slut, mot buss för att hinna till dagis innan 15. Kommer inte med bussen, 3 vagnar redan. Total snöstorm och en timme om man ska gå. På väg att börja böla. Tar upp telefonen för att ringa maken och böla en skvätt men ångrar mig, vad leder det till. Telefonen ringer. Maken. Tankeöverföring?

"Hej älskling, antar att du har det tufft i snökaoset. Vi har fått en timmes lucka på jobbet så jag tänkte komma och hämta upp dig" Här börjar jag böla. Riddaren kommer. Hemkörd. Han hämtar trött 4 åring på dagis och släpper av hemma hos mig. Sen försvinner han i en snövirvelvind igen i polisbilen. Undrar om jag drömde precis. Och om polismyndigheten förstog att han verkligen räddade en kvinna i verklig nöd nyss.
15 år tillsammans och han kommer alltid vara min riddare. Och nu älskar jag honom om möjligt ännu mer.

Nu måste jag koppla av och virka min egen badrumsmatta med ett färdigt kit från Frosta design till lilla gästtoan. Har aldrig virkat förut men nån gång måste väl vara den första. Imorgon är en ny underbar dag med mina småkottar och min man. Och den kan ju bara bli bättre:o)


Bilder från Julias vita drömmar

Kram på er och ta det lugnt i julstressen! Det tänker jag iaf göra.
Mia

15 kommentarer:

Cathrin sa...

Sitter här med sjuk bäbis och läser. Hög igenkänningsfaktor! Livet med barn är ...eh, omväxlande?

Och blir nästan lite våt i ögat mot slutet.

Hoppas ni får en bättre fredag!
Kram

Monica sa...

Hej,
Vilken dag!! Phu Men nu har snöstormen bedarrat och förhoppningsvis får du och barnen en härlig fredag med tid att njuta av snöns positiva egenskaper - pulkaåkning!!

Kram från en annan "blåljusänka"
Monica

Det vita dårhuset sa...

Förlåt men kunde inte låta bli att små fnissa lite.... Vet precis hur det kan vara och dom dagarna vill man bara gräva ner sig!!
Känner största sympati vännen :-)

Men jag måste säga att du har en underbar man! Inte alla som besitter förmågan att tänka med omtanke..

Hoppas verkligen att din Fredags kväll blir allt annat än din dag *ler*.

Många kramar till dig!! / Erika

helenesskolsida sa...

Fy vilken dag! Jag hade brytit ihop för längesen så du har ett stort tålamod!

Hoppas det blir en riktigt mysdag idag istället!

Kram!

Cecilia sa...

Nu sitter jag här med tårar i ögonen... Uderbart att du blev räddad av din man. Förstår precis hur du kände, sitter här med en 6 månaders bebis ;) Stor kram, Cecilia

Hemma hos Razzel sa...

Oj oj vilken dag! Hade faktiskt högläsning av din blogg ; )
Men nu har du väl gjort bort allt elände som du ska ha i år? ; )

Photo by Maria sa...

Vilken dag.. När jag läser din blogg så tycker jag det är skönt att mina barn är stora samtidigt som att man ändå kan sakna den tiden..

Tankeöverföring måste det vara.. Kanon ju att riddaren tog emot tanken med ;-)

Ha nu en bra fortsatt fredag..

Kram
Mia

OlgaA sa...

He he.... känner igen lite av dagar med baby! ;)
Så fin blir mattan! Önskar att jag kunde virka! Skulle göra (i början iaf) många fina grejer!
kramar Olg@

Fröken Fräken sa...

Ojdå.

Min dag igår var nog inte så pjåkig ändå! (och idag är den allt annat än opjåkig för idag har jag gått på mitt jullov, tjohoooooo!)

Men, nu kan det väl bara bli bättre??

Ett Vitare Hem sa...

Fy bubblan vilken dag!Hoppas du fick en lugnare kväll och att du/ni fått sova mer i natt!
Ha en jättefin dag!
Kramis/LenaS

sara på hedepipan sa...

Oj voilken dag, skulle nog kunna känna igen mig en hel del förutom att jag har bil.
Kämpa på kram sara

Marits vita skrin sa...

Älskade söta Mia. Det är ju sådär vi9 har det, småbarnsföräldrar. FAN va bra du skrev. Jag ville skratta oich gråta samtidigt. Vilket j***a dag du hade. Vilken tur att du har en sån underbar man.

Kram på dig.
(jag jul-stressarv oxå tyvärr)
Marit

Pia sa...

Suck och pust!
hur har jag klarat av det? Fick nästan panikångest då jag läste vad fått gå igenom och stå ut med. Minns så väl den tiden. Nu är mina två flickor redan vuxna och fastän jag ÄLSKAR barn, skulle jag inte mera orka att börja om från början. Biologiska klockan har gått. Den har gjort sitt...

Men en riddare behöver man alltid! En kvinna kan aldrig bli för gammal för att inte kunna uppskatta en sådan. Nej - tvärtom!!!

Sköt om er!
kram Pia

StrandviksVillan sa...

Men ååååh lilla du!
Stackarn... Men så skönt att du hade din riddare i nöden :)
Och nu vet jag absolut varför jag inte ska ha fler än tre barn... Puh!

Ha en riktigt fin fjärde advent!
kram Ann-Christine

Leva Livet Nu sa...

Åååhh var det så det var??? Har en 9 åring o en 7 åring..men vad jag kände igen mig!!!!!!!! Tack för att du delar med dig av ditt vackra hem, hämtat mkt inspiration här emellanåt. Ha en God Jul o ett Gott Nytt År!! Kram