söndag 30 november 2008

Luften gick ur mig

Byggkillarna har stött på en fuktskada i vårt sovrum in mot badrummet. Stööööön. En fuktskada i det nyrenoverade badrummet som är mindre än två år gammalt. Stööön igen. Det innebär byggfläkt i vårt sovrum i minst 4 veckor innan vi kan lägga golv och flytta in. Och sen riva hela badrummet för att göra nytt. Där rök min julpimpning på sovrumsplanet. Goodbye.

Det enda positiva i det hela är att vi har ett till badrum, och att byggfirman som gjort badrummet får stå för alla kostnader. Och att jag kan få välja nytt kakel. Man får försöka se det positivt. Men det är klart svårt. Det ställer ju till det hela att vi kommer hem med bebis i slutet på januari. Bila upp ett badrum då känns inte direkt optimalt.

Jag försöker förtränga det hela och julpimpar andra våningsplanet idag istället. Och ser att det i alla fall går framåt med övriga bygget som kommer vara klart om två veckor. Byggkillarna tyckte så synd om mig så de hade börjat snickra på formen på nya trappräcket i förtid. Det här satte de ihop av lite spillvirke på en kvart för att kolla formen och visa mig, Såklart blir det mer gediget när det är klart. Och vitt:o) Och trappan också såklart.
Nya fönstrena är på plats och man kan se hur allt tar form. Min nya lilla blogghörna. Tänkt trägolv (som ligger där under pappen redan) , olivträd, fönsterlampor och spottar. Visst blev skrivbordet bra? har fortfarande inte bestämt mig om färgen, ni tyckte så olika allihop. Såklart var jag tvungen att testa hur det skulle se ut även om omgivningen är byggkaos;o) Stolen hade jag sen gammalt, den kanske kan funka till om jag klär om den i något fint tyg.

Imorgon får vi domen från byggfirman, hur fuktskadan ska åtgärdas. Nån som har tips på fint vitt kakel;o) ?

Kram Mia

23 kommentarer:

Johanna sa...

Stackars dig. Hoppas att det går bra till slut.
/ Johanna

Anonym sa...

Trist när det krånglar!! Tycker du skall låta skrivbordet vara som det är, fantastiskt vackert! Mvh/Ulrika

Hemma hos Razzel sa...

Ja det är trist med sådana "nyheter" mitt i julförberedelserna.... Men man klarar det mesta..
När jag låg på BB och födde första barnet var min sambo hemma och bilade sönder vattenledningen i badrummet... Nu 16 år senare är det en kul story.. ;)

Villa Carl Larsson sa...

Nej vad tråkigt. Det måste vara bland det tråkigaste som händer i ett hus. Hoppas verkligen att det går bra. Det positiva kommer ju som resultat sen. Vi får se det så :) Jättefint har du pimpat till för övrigt. Resten kommer bli hur bra som helst sen. Skrivbordet är kanonsnyggt! Ja vad mer ska man säga.. du har stil :) Kram

Dicksonska våningen sa...

Herregud vilket setback! Jag skulle aldrig sluta gråta om jag fick ett sådant besked! Jag kan riktigt känna hur jobbigt detta blir för er. Men det är ju bara att ta en dag i taget och försöka se det positiva och de små steg som projektet går framåt.
Vi håller på med badrum i källaren och har inga träkonstruktioner där som kan ta skada... Fast det är ett tungrott projekt som tar tid. Ni har tur som har ett till badrum. :)
Lycka till! Och ha en skön 1:a advent!
Kram Annika

Tess på Tilda och Mamma sa...

Åh så tråkigt med fuktskadan, men trapp räcket blir ju underbart. Blir spännande vilken färg skrivbordet blir. Har ett liknande men vet inte om jag ska måla eller låta det vara vi får väl se.
Ha en mysig start på veckan.
Kramis TEss

En enkel människa sa...

Stackars dig. Så där är det alltid för mig, när man äntligen ska få ordning tänker man så händer något annat... Helt sjukt. :-) Du har iaf väldigt fint hemma hos dig och lycka till med lilla bebisen. *kram*

Anna S sa...

Men är det inte typiskt...men det kommer bli sååå fint sen : D. Söt hörna - inspiration och harmoni i ett! Söt stol också, den ska du ju ha kvar *ler*.
Såg fint vitt lite struktur/hackat kakel eller vad det kallas...lite lantligt sådär. Beror på hur stora plattor man ska ha.. Men Bauhaus har faktiskt rätt bra - och prisvärt. Sen finns det ett ställe till m bra priser - Alfa nåt heter det. I Sumpan. stor kram på dig.
Andra planer är ju så sagolikt julpimpat!!! kram anna s

Anonym sa...

Fin blogg!! Lycka till med byggbestyren!

Marie sa...

Det låt inte så roligt med fuktskador. Tur iallafall att ni hade ett badrum till så ni inte står utan.

Jättemysig du har pyntat i den andra delen av huset. ha det gott i adventsstöket!

Marie//Tekla Maräng sa...

Skit att det skulle vara fuktskada, men det var ju tur att dom såg den nu så att den inte kom smygande om ett tag. Vad fint du har pyntat. wow vilken blogghörna!
När kan jag flytta in där?
Kramar Marie

ColonialEast sa...

Hej Mia! Superstööön! Gud vad jobbigt med fuktskada. Men tur att det är begränsat och att ni får det betalt. Jag är helt inne på vitt "subway tiles" till båda mina badrum. Har hittat på Byggfabriken och på Höganäs och på Bauhaus. Sen gillar jag vanliga 15x15 vitt kakel. Kanske blir det i ett av badrumment trots allt. Gillar när det är enkelt, lite badhus över det. Vanligt 15x15 finns typ överallt. Lycka till! Och hittar du något fint vitt kakel får du gärna tipsa mig. Inte hundra bestämt ännu men snart!

Veronica sa...

Rackarns vilken otur med badrummet. Så skönt att ni slipper betala elendet bara. Skrivbordet blev fint utan färg också.. jag vette sjutton mo jag ens skulle måla det...

Kram veronica

Viola sa...

SUCK säger jag bara, så trist när man sett fram emot att få fixa klart, ditt skrivbord är fint som det är tycker nog jag, skulle inte sätta någon färg på detta, en härlig blog du har som jag gärna kommer tillbaka till igen, titta in om du vill vara med på utlottning från min butik, lycka till, kram

Emma sa...

Åhh, tråkigt med fuktskada. Tur att du hittade en del positiva vinklar med det. Din hörna ser mysig ut.

Kram Emma

Inka sa...

MEN GUUUUUUUUUD, Nä så fint får man inte ha för då kommer avismonstret fram...Tittut. Men vad fint du har det.
1. Jag har kaklat med ett vitt fint rektangulärt kakel som går i fransk lantstil. Jag lade dem inte som tegel utan rakt under varandra. Det blev snyggare tycker jag. Kanterna är liksom nerfasade. Och det är heller inte dyrt.

2. Var sjutton hittade du den fina byrån/skåpet? men det vill ju jag ha ju, hihi.

3. Det ursnygga skrivbordet tycker jag att du ska måla vitt...eller ha det som det ser ut nu, kanske. Det beror ju på vad som ska stå på vill säga. Och hjärtbeslagen är verkligen skitsnygga.

Ja, hos dig skall jag komma ofta och hälsa på och jag kommer adda ig bums för här känner jag att jag kan få massor inspiration, minsann.


Vänligen Inka

Tidsmästarinnan sa...

Halloj Mia!
nu har jag fått ändan ur vagnen och tipsat om din blogg inne hos mig, som jag tänkt göra ett tag nu...

Böööh vad trist med fuktskadan, men å andra sidan var det ju tur att den upptäcktes nu och inte om några år.
Skickar styrka och mod och en kram!
Susanne

annashusidingtuna sa...

Det är aldrig roligt med fuktskador, vilken tur i oturen att byggfirman får stå för kostnaden, för det är inte billigt inte.
Det är första gången som jag besöker din blogg fick tipset på tidsmästarinnans blogg och jag håller med henne om att din blogg är fin du bjuder verkligen på fina bilder.
Hit kommer jag fler gånger och hälsar på.
Kram Anna

Anneli sa...

Hejsan.

Min fulla beundran, att ni orkar renovera hus med småbarn och dessutom en i magen.
Vi har renoverat ett stort gammalt hus och det gör vi inte om igen.Lycka till med badrummet och med nya bebisen.
Kämpa på!

Kram Anneli.

Anonym sa...

Stackare! Hoppas ni hinner få det mesta klar innan bebisen kommer. Och att ni hittar ett riktigt snyggt kakel!

me and alice sa...

Hej Mia!
Vilken otur med badrummet!!! Tur att ni slipper stå för kostnaden i alla fall...
Härlig blogghörna du kommer få där.
Hoppas ni mår bra du och maggen...
Kram Susanne

Mer av allt sa...

Vad trist med vattenskadan - hoppas att det inte är alltför stor så att det går snabbt att åtgärda! Vad fint du har det! Var har du hittat texten God jul som står på öppna spisen?

Ha en härlig andra advent (trots motgångarna)!

Roses & Angels sa...

Hej! Kikar in här för första gången. MEN GUD VILKET vackert hem ni har och vilken utsikt. Åhh man blir ju grön av avund. Kram Christa